Data-gestuurde scenarioplanning: van reactief ‘brandjes blussen’ naar proactief crisismanagement

In 2019 raakte de wereld in korte tijd in de greep van het coronavirus, met ingrijpende gevolgen voor de gezondheid. Om de samenleving te beschermen worden ongekende maatregelen genomen, met enorme gevolgen voor ons sociale leven, de economie en ook ongetwijfeld uw onderneming. Ook nu staat de wereld onder druk door klimaatverandering, geopolitieke spanning, personeelstekorten en oplopende inflatie. Wanneer het piept en kraakt rijst de vraag hoe de (volgende) crisis eruit zal zien.

En nog relevanter: wat betekent dit voor uw onderneming en wat kunt u doen om hierop te anticiperen?

Wilt u ook adequaat navigeren door een crisis?

Neem contact op
Relevante vragen om door de crisis te navigeren
  • Wat betekenen de verschillende scenario’s voor mijn onderneming?
  • Welke indicatoren bieden mijn management adequate stuurinformatie?
  • Wat zijn passende maatregelen die de veiligheid van mijn medewerkers en stabiliteit van mijn onderneming ten goede komen?
1. Schetsen van scenario's

Om te navigeren door een crisis is het van belang om een visie op de mogelijke scenario's van het verloop van de crisis te ontiwkkellen. Hierin staat o.a. beschreven waar de organisatie rekening mee zal moeten houden en welke gevolgen de crisis kan hebben op bijv. de orderportefeuille, financiele stabiliteit en werknemers.

Meerdere economische scenario’s zijn denkbaar, met verschillende impact op bedrijfsleven
2. Identificeren richtinggevende indicatoren

Om vast te kunnen stellen waar uw organisatie zich in de crisis bevindt, is het van belang om relevante trends te identificeren. In de scenarioplanning worden hier vroegtijdige indicatoren gevolgd, die gerelateerd zijn aan deze trends. Deze indicatoren bepalen de kaders van scenario’s en werken als ‘triggers’ voor de timing van het nemen van maatregelen.

Scenarioplanning in combinatie met accurate stuurinformatie, geven u en uw managementteam handvatten om proactief door een crisis te navigeren.

3. Formuleren van passende maatregelen

Wanneer er een helder beeld is geschetst van het mogelijke verloop van een crisis, is het zaak om te bepalen wat de reactie op verschillende scenario’s is. Om die reden dienen relevante maatregelen geformuleerd te worden. Let erop dat de maatregelen passen bij het scenario en houdt rekening met de impact op uw bedrijfsvoering.

4. Monitoren van ontwikkelingen en visualiseren stuurinformatie

De ontwikkelingen wil je kunnen volgen om adequate te kunnen reageren. Hierbij helpt het om de benodigde stuurinformatie uit de opgestelde scenarioplannen te verwerken in datamodellen. Vervolgens kun je deze visualiseren in overzichtelijke dashboards. Op die manier kunt u continue zien wat er gebeurt en wat het effect van maatregelen op uw bedrijfsvoering is.

Klik op afbeelding voor interactief dashboard

Wilt u ook proactief door onzekere tijden navigeren?

Neem gerust contact op wanneer wij u kunnen helpen bij scenarioplanning en structuren van uw managementdata.

Neem contact op