Interflow levert op binnen 1 dag !
Deze keer spreken we met Niels Hofte van Interflow over het creëren van onderscheidend vermogen door digitalisering
Kun je iets vertellen over jouw rol bij Interflow?
Interflow is een toonaangevende speler in de markt voor cleanrooms, operatiekamers, steriele bereidingsruimten en laminar flow units. Wij realiseren innovatieve OK concepten en grootschalige cleanroom projecten, maar zorgen er ook voor dat deze ruimtes netjes onderhouden worden. Daarnaast voeren wij validaties uit, waarmee gecontroleerd wordt of de prestaties van de geconditioneerde ruimtes continue op het gewenste niveau zijn. Als Unit Manager Beheer ben ik verantwoordelijk voor de activiteiten omtrent beheer, onderhoud en validatie. Daarnaast hebben wij een ambitieus groeiprogramma opgesteld om Interflow als geheel te laten groeien, waar ik (samen met de rest van het management team) een actieve rol in speel.
Wat hebben jullie ondernomen om hierin verder te kunnen groeien?
De dienstverlening van Interflow op het gebied van beheer, onderhoud en validatie is een belangrijke driver voor de groei van onze onderneming. Wij staan bekend om het hoge kwaliteitsniveau dat wij leveren en daardoor groeit onze klantportefeuille gestaag. De druk op onze medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de (rapportage van de) validatiewerkzaamheden nam daarmee toe. Aangezien veel data in Excel verwerkt werd en wij kansen zagen om enkele stappen binnen het validatieproces te digitaliseren, hebben we tijdens het groeiprogramma besloten om hierin te investeren. Concreet is er een app ontwikkeld die het voor onze engineers op locatie eenvoudiger maakt om data in te voeren en tegelijkertijd onze backoffice veel tijd bespaart.
Met validatie worden prestaties gecontroleerd...kun je dat iets meer toelichten?
De ruimtes die Interflow beheert en valideert behoren doorgaans tot de kernprocessen van onze klanten. Zo kan een arts bijvoorbeeld geen patienten opereren zonder operatiekamer en zijn cleanrooms een essentiele schakel bij onderzoeken laboratoria. Wanneer deze ruimtes niet voldoen aan de gestelde eisen rondom o.a. kwaliteit en veiligheid, mogen de ruimtes niet gebruikt worden en ligt de productie dus stil. Door wet- en regelgeving mogen de ruimtes vaak pas worden vrijgegeven, wanneer een rapportage overhandigd kan worden waarin bevestigd staat dat de ruimte voldoet aan de eisen. Of het nu gaat om een operatiekamer in een ziekenhuis of een productieruimte in de voedselverwerkende industrie, in ieder geval wil je verstoring van deze kritieke processen voorkomen. We doen dan ook altijd ons uiterste best om de bewijslast zo snel als mogelijk op te leveren, zodat onze klant de ruimte weer in productie kan nemen.
Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
We hebben het validatie- en rapportageproces in kaart gebracht en zijn op zoek gegaan naar een partij die de technische ontwikkeling van de software kon verzorgen. Na een leveranciersselectie hebben we gekozen om de realisatie uit te laten voeren door de technologiepartner van SunriseCompany: Maykin Media. Maykin Media heeft een maatwerk webapplicatie ontwikkeld, die zowel door de validatie-engineers op de werkvloer als door de medewerker op kantoor benaderbaar is. Tijdens het project is agile gewerkt, waarbij in sprints is ontwikkeld waar de gebruikers van de app nauw bij betrokken zijn geweest. Hierdoor is op zeer efficiente wijze gewerkt en is geborgd dat de oplossing aansluit bij de wensen van de collega’s die er op dagelijkse basis mee moeten werken.
En hoe werkt dat in de praktijk?
Doordat de rapportage automatisch wordt gegenereerd door de app, hoeven onze collega's hun tijd niet meer te besteden aan handmatige opmaak. In de tijd die ze besparen kunnen ze nu klanten helpen bij vragen of het verzorgen van offertes. De validatierapportage kan binnen een dag opgeleverd worden, waardoor de operatiekamer of productfacititeit dezelfde dag weer in gebruik genomen kan worden. Een dergelijke snelle oplevering is uniek in de markt en de klant is er blij mee. Al met al zijn we daar best een beetje trots op!